Algemeen

De Sloterplasloop is een jaarlijks hardloopevenement rond de Sloterplas in Amsterdam Nieuw-West. De loop voert grotendeels langs het parcours van het ‘rondje Sloterplas’ en door de overige delen van het Sloterpark.

Wij zijn als wedstrijdorganisatie afhankelijk van de situatie m.b.t. Corona van dat moment, de overheid en/of gemeente kan tot het laatste moment nadere eisen stellen. Het is voor deelnemers van belang om vlak voor de wedstrijd nog even na te gaan of alle informatie over het proces nog klopt. Wij zullen op deze plaatst een dag voor de wedstrijd (indien nodig) de benodigde informatie vermelden. Daarnaast dient u tijdens te wedstrijd altijd de aanwijzingen van wedstrijdleiding en vrijwilligers op te volgen.

Programma zondag 9 oktober 2022

09:00       opening na-inschrijving en afhalen startnummers
09:00       start wandeling (7,5 km)
10:00       start 1,5 km kidsrun
10:30       start 5 km
12:00       start 10 km

Nb. tijdschema onder voorbehoud.

Mogelijkheid om op zaterdag startnummer op te halen bij Run2Day aan de Overtoom

Zaterdag:
Het afhalen van de startnummers is in de eerste plaats mogelijk op zaterdag 8 oktober tussen 11:00 en 16:00 uur bij Run2Day (Overtoom 345-351). In verband met de verwachte drukte op zondag raden wij iedereen die in de mogelijkheid is aan om zijn of haar startnummer al op zaterdag op te halen. Er is dit jaar geen na-inschrijven op de 5 en 10km (wel op de kidsrun en wandeling).

Zondag:
Afhalen startnummers kan op zondag vanaf 09:00 uur in de atletiekhal van Sportcentrum Ookmeer. Deze hal is gelegen schuin tegenover de atletiekbaan aan de Dr. Meurerlaan.

T-shirts: Voorbestelde T-shirts kunnen zowel op zaterdag als op zondag opgehaald worden.

Inschrijfgelden (onder voorbehoud)

  t/m 9 juli t/m 6 oktober  
1,5 km kidsrun € 2,50 € 3,00 € 4,00
5 km € 8,00 € 9,00  
10 km wedstrijd AU € 9,00 € 10,00  
10 km trimloop € 10,00 € 11,00  

Na-inschrijven

Vanwege de verplichte logistiek, we zijn een doorstroom-evenement en mensen moeten dus ‘doorstromen’, is er alleen gelegenheid voor na-inschrijven voor de wandeltocht en de kidsrun. Voor de 5 en 10 km is dit i.v.m. de
aantallen dus niet mogelijk.

Startnummer en chip

We zullen deze editie gebruik maken van chips (tijdwaarneming) die in het startnummer verwerkt zijn. Het is dus belangrijk dat u die niet kwijt raakt onderweg. Voordeel is dat u deze niet hoeft in te leveren en dus geen risico loopt op kosten (voor het niet inleveren van de losse chip).

Garderobe (op eigen risico)

Gelukkig is het wel beperkt mogelijk om spullen in een tas af te geven bij de garderobe. Om de doorstroom erin te houden vragen wij deelnemers hier zo min mogelijk gebruik van te maken, en dus zoveel mogelijk spullen thuis te laten. Indien u met openbaar vervoer of van verder komt kunt u een (klein) tasje afgeven.

Start

De start is voor iedere afstand op een andere plek op de atletiekbaan. Bekijk dus goed van tevoren waar uw start plaatsvindt. De start is precies op het aangegeven tijdstip, dus wees op tijd aanwezig op de goede plek. Er wordt echter gebruik gemaakt van netto tijden, dus zelfs als u later start door de drukte, meet de chip in uw startnummer de tijd op vanaf het moment dat u de startlijn passeert.

De start van de 10km vindt plaats in vakken in verband met de drukte. De wedstrijdlopers staan in het voorste vak, daarachter kunt u plaatsnemen in een startvak op basis van uw verwachte eindtijd. In deze startvakken staan ook de tempomakers opgesteld.

Na het starten van de 5 en de 10 km wordt eerst op de atletiekbaan gelopen. De start is in de binnenste lanen, verderop wordt u dan naar de buitenste lanen geleid.

Finish

Ook na afloop van uw loop blijft de loop een doorstroomevenement. U krijgt een herinnering en kunt wat water halen, maar niet blijven hangen om een volgende loop te zien starten. Nog even een kop koffie en iets lekkers in de kantine (ook doorstroom dus zonder zitplaatsen) kan, maar daarna wordt iedereen verzocht het terrein te verlaten.

Vervoer en parkeren

De start en finishlocatie is de atletiekbaan van AAC op Willinklaan 7. In verband met de grote aantallen deelnemers raden wij iedereen aan om met de fiets of het openbaar vervoer te komen.

Fiets:
Als u met de fiets komt, zet uw fiets dan in een rek neer, of op een plek waar uw fiets niet in de weg staat (ook in verband met hulpdiensten).

Openbaar vervoer:
De atletiekbaan is goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Buslijn 69 stopt voor de deur bij de halte Willinklaan. Ook de eindhaltes van tramlijn 13 (Lambertus Zijlplein) en buslijn 21 (De Savornin Lohmanstraat) liggen op loopafstand.

Auto:
Parkeer uw auto NOOIT voor de ingang van de atletiekbaan in verband met de organisatie en de hulpdiensten. Parkeer uw auto op de volgende plekken:
– Parkeerterrein bij Sportcentrum Ookmeer op de Dr. Meurerlaan
– Parkeerterrein bij de honkbalvelden aan het Herman Bonpad
– Langs de Abe Lenstralaan
– Op het parkeerterreintje aan de Willinklaan (let op! parkeer alléén in de parkeervakken!!)

Prijzen en eindherinnering

  • De eerste 3 jongens en meisjes op de 1,5 km kidsrun, die op het moment van deelname ten hoogste 12 jaar zijn, krijgen elk een beker uitgereikt.
  • De eerste 3 mannen en vrouwen op de 10km ontvangen prijzengeld (respectievelijk €100, €75, €50), dit is onafhankelijk van leeftijdscategorie. Dit prijzengeld is beschikbaar gesteld door LEBO.
  • De eerste 3 lopers per categorie op de 10 km ontvangen ook een beker. De categorieën zijn: tot 35 jaar, 35+, 45+ en 55+.
  • Op de vijf kilometer krijgen de 3 beste mannen en vrouwen een beker uitgereikt. Daarnaast krijgen de beste 3 jongens en beste 3 meisjes een beker (welke volgens de AU junioren zijn).
  • Alle deelnemers krijgen na afloop van de loop een herinnering, ter beschikking gesteld door onze sponsors Run2Day.

Parcoursrecord

De organisatie stelt voor diegene die een nieuw parcoursrecord neerzet op de 10km €100,- ter beschikking. Parcoursrecords tellen alleen als het om een bruto tijd gaat.

De huidige records op de 10 km zijn:
mannen, 29:53 Charles Soza (2004).
vrouwen, 35:44 Ilse Pol (2006).

De huidige records op de 5 km zijn:
mannen, 16:17 David Vonk (2016)
vrouwen, 18:55 Laurien Buffart (2014)

Start- en finishlocatie

De start- en finishlocatie van de Sloterplasloop is gesitueerd op de atletiekaccommodatie van AAC (Willinklaan 7, 1067 SL Amsterdam). Hier bevinden zich normaliter:

  • start en finish van de Sloterplasloop
  • kantine met broodjes, koffie, thee, fris, snoep en nog veel meer
  • toiletten
  • garderobe
  • overdekte tribune
  • EHBO

Ook t.a.v. onze voorzieningen is veel afhankelijk van de geldende regels t.a.v. Corona. Bijzonderheden zullen wij zo snel als mogelijk vermelden en in ieder geval de dag voor de wedstrijd onder het kopje ‘Algemeen’.