Sloterplasloop
De leukste loop van Amsterdam Nieuw West
Algemeen
Welkom bij de Sloterplasloop! Het jaarlijkse hardloopevenement rond de Sloterplas in Amsterdam Nieuw-West.
Afhankelijk van de afstand loopt u;
– Helemaal rond de Sloterplas (10 km en wandelroute)
– In het park aan de westkant van de Sloterplas (5 km)
– Rondje vlak bij de atletiekbaan (kidsrun)
De routes vindt je onder het kopje Informatie.
Het programma
Programma | zondag 13 oktober 2024 |
09.00 | opening na-inschrijving en afhalen startnummers |
09.00 | start wandeling (7,5 km) |
09.30 | start moeder-kindloop (400 m) |
10.00 | start 1,5 km kidsrun |
10.30 | start 5 km |
12.00 | Start 10 km |
Mogelijkheid om op zaterdag startnummer op te halen bij Run2Day aan de Overtoom
Zaterdag:
Het afhalen van de startnummers is in de eerste plaats mogelijk op zaterdag 7 oktober tussen 11:00 en 16:00 uur bij Run2Day (Overtoom 345-351). In verband met de verwachte drukte op zondag raden wij iedereen die in de mogelijkheid is aan om zijn of haar startnummer al op zaterdag op te halen. Er is dit jaar wederom een na-inschrijven op de kidsrun, wandeling, 5 en 10km.
Zondag:
Afhalen startnummers kan op zondag vanaf 09:00 uur in de atletiekhal van Sportcentrum Ookmeer. Deze hal is gelegen schuin tegenover de atletiekbaan aan de Dr. Meurerlaan.
T-shirts: Voorbestelde T-shirts kunnen zowel op zaterdag als op zondag opgehaald worden.
Inschrijfgelden (onder voorbehoud) | t/m 8 juli | t/m 4 oktober | Na-inschrijving |
1,5 km kidsrun | € 3,50 | € 4,00 | € 5,00 |
5 km | € 10,00 | € 11,00 | € 13,00 |
10 km | € 12,00 | € 13,00 | € 15,00 |
Wandeling | € 5,00 | € 6,00 | € 7,00 |
Na-inschrijven
Er is dit jaar wederom de mogelijkheid tot na-inschrijven. Dit kan zowel online (via dezelfde inschrijfmodule), op zaterdag bij de Run2Day (11:00-16:00), als in Sporthal Ookmeer (300 meter van de atletiekbaan) tot een half uur voor de start van het betreffende onderdeel.
Startnummer en chip
We zullen deze editie gebruik maken van chips (tijdwaarneming) die in het startnummer verwerkt zijn. Het is dus belangrijk dat u die niet kwijt raakt onderweg. Voordeel is dat u deze niet hoeft in te leveren en dus geen risico loopt op kosten (voor het niet inleveren van de losse chip).
Garderobe (op eigen risico)
Gelukkig is het wel beperkt mogelijk om spullen in een tas af te geven bij de garderobe. Om de doorstroom erin te houden vragen wij deelnemers hier zo min mogelijk gebruik van te maken, en dus zoveel mogelijk spullen thuis te laten. Indien u met openbaar vervoer of van verder komt kunt u een (klein) tasje afgeven.
Start
De start is voor iedere afstand op een andere plek op de atletiekbaan. Bekijk dus goed van tevoren waar uw start plaatsvindt. De start is precies op het aangegeven tijdstip, dus wees op tijd aanwezig op de goede plek. Er wordt echter gebruik gemaakt van netto tijden, dus zelfs als u later start door de drukte, meet de chip in uw startnummer de tijd op vanaf het moment dat u de startlijn passeert.
De start van de 10km vindt plaats in vakken in verband met de drukte. De wedstrijdlopers staan in het voorste vak, daarachter kunt u plaatsnemen in een startvak op basis van uw verwachte eindtijd. In deze startvakken staan ook de tempomakers opgesteld.
Na het starten van de 5 en de 10 km wordt eerst op de atletiekbaan gelopen. De start is in de binnenste lanen, verderop wordt u dan naar de buitenste lanen geleid.
Finish
Ook na afloop van uw loop blijft de loop een doorstroomevenement. U krijgt een herinnering en kunt wat water halen, maar niet blijven hangen om een volgende loop te zien starten. Nog even een kop koffie en iets lekkers in de kantine (ook doorstroom dus zonder zitplaatsen) kan, maar daarna wordt iedereen verzocht het terrein te verlaten.
Vervoer en parkeren
De start en finishlocatie is de atletiekbaan van AAC op Willinklaan 7. In verband met de grote aantallen deelnemers raden wij iedereen aan om met de fiets of het openbaar vervoer te komen.
Fiets:
Als u met de fiets komt, zet uw fiets dan in een rek neer, of op een plek waar uw fiets niet in de weg staat (ook in verband met hulpdiensten).
Openbaar vervoer:
De atletiekbaan is goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Buslijn 61 stopt voor de deur bij de halte Willinklaan. Ook de eindhaltes van tramlijn 13 (Lambertus Zijlplein) en buslijn 21 (De Savornin Lohmanstraat) liggen op loopafstand.
Auto:
Parkeer uw auto NOOIT voor de ingang van de atletiekbaan in verband met de organisatie en de hulpdiensten. Parkeer uw auto op de volgende plekken:
– Parkeerterrein bij Sportcentrum Ookmeer op de Dr. Meurerlaan
– Parkeerterrein bij de honkbalvelden aan het Herman Bonpad
– Langs de Abe Lenstralaan
– Op het parkeerterreintje aan de Willinklaan (let op! parkeer alléén in de parkeervakken!!)
Prijzen en eindherinnering
De eerste 3 jongens en meisjes op de 1,5 km kidsrun, die op het moment van deelname ten hoogste 12 jaar zijn, krijgen elk een beker uitgereikt.
De eerste 3 mannen en vrouwen op de 10km ontvangen prijzengeld (respectievelijk €100, €75, €50), dit is onafhankelijk van leeftijdscategorie. Dit prijzengeld is beschikbaar gesteld door LEBO.
De eerste 3 lopers per categorie op de 10 km ontvangen ook een beker. De categorieën zijn: tot 35 jaar, 35+, 45+ en 55+.
Op de vijf kilometer krijgen de 3 beste mannen en vrouwen een beker uitgereikt. Daarnaast krijgen de beste 3 jongens en beste 3 meisjes een beker (welke volgens de AU junioren zijn).
Alle deelnemers krijgen na afloop van de loop een herinnering, ter beschikking gesteld door onze sponsors Run2Day.
Parcoursrecord
De organisatie stelt voor diegene die een nieuw parcoursrecord neerzet op de 10km €100,- ter beschikking. Parcoursrecords tellen alleen als het om een bruto tijd gaat.
De huidige records op de 10 km zijn:
mannen, 29:53 Charles Soza (2004).
vrouwen, 35:44 Ilse Pol (2006).
De huidige records op de 5 km zijn:
mannen, 15:18 Ludo van Nieuwenhuizen (2022)
vrouwen, 17:33 Lois de la Mar (2022)
Start- en finishlocatie
De start- en finishlocatie van de Sloterplasloop is gesitueerd op de atletiekaccommodatie van AAC (Willinklaan 7, 1067 SL Amsterdam). Hier bevinden zich normaliter:
start en finish van de Sloterplasloop
kantine met broodjes, koffie, thee, fris, snoep en nog veel meer
toiletten
garderobe
overdekte tribune
EHBO
Ook t.a.v. onze voorzieningen is veel afhankelijk van de geldende regels t.a.v. Corona. Bijzonderheden zullen wij zo snel als mogelijk vermelden en in ieder geval de dag voor de wedstrijd onder het kopje ‘Algemeen’.